Leesplezier van jongs af aan

Er gaat niets boven het plezier van voorgelezen worden. In de kleuterklassen van SCCO in Cambodja speelt voorlezen een belangrijke rol in de ontwikkeling van jonge kinderen. Het is meer dan een moment van ontspanning – het stimuleert taalvaardigheid, fantasie en nieuwsgierigheid. We spraken met Davy, lerares in de kleuterklas van SCCO, die haar ervaringen en visie deelt over het belang van voorlezen voor jonge kinderen.

Taalontwikkeling begint met luisteren en dromen
Voorlezen is essentieel voor het leren begrijpen van de taal. Davy legt uit hoe verhalen bijdragen aan de taalontwikkeling van jonge kinderen: “De kinderen maken kennis met het alfabet en door het luisteren naar verhalen leren ze ook hoe woorden en verhalen in elkaar zitten.’’ Ook draagt voorlezen bij aan het vergroten van de woordenschat. 

Waarom voorlezen meer is dan alleen woorden
Voorlezen creëert een bijzondere band tussen de voorlezer en de kinderen.
“De kinderen zijn blij en heel geconcentreerd wanneer ik voorlees,” vertelt Davy. “Ze willen dat ik het verhaal vaker lees en ze stellen graag vragen. Dit enthousiasme maakt elk voorleesmoment bijzonder en versterkt de band tussen mij en de kinderen”.

Deze interactie stimuleert niet alleen de betrokkenheid van de kinderen, maar ook hun nieuwsgierigheid en kritische denkvaardigheden. Onderzoek wijst uit dat interactief voorlezen ook de taalontwikkeling bevordert. Door kinderen verder te vragen naar hun ideeën en gedachten, ontwikkelen ze ook hun redeneringsvermogen en leren ze beter samen te werken. Voorlezen wordt zo een waardevol moment van verbinding en leren. ‘Soms kies ik ervoor om met de kinderen buiten te gaan zitten en daar te lezen, wat niet alleen de kinderen leuk vinden, maar mij ook plezier geeft,’ voegt Davy eraan toe.

Als je één boek mag kiezen; welk boek lees je het liefst voor aan de kinderen?
“Ik kan niet kiezen, ik lees graag educatieve en motiverende verhalen,” zegt Davy. “Deze verhalen leren kinderen niet alleen iets nieuws, maar inspireren hen ook om te dromen en doelen te stellen. Ze helpen kinderen om hun plaats in de wereld te ontdekken.”

Wat wens je voor de toekomst van deze kinderen?
‘’Ik hoop dat de kinderen hun eigen doelen en dromen ontwikkelen. Soms vraag ik hen wat ze later willen worden. Vaak vertellen ze dat ze dokter, leraar, ICT’er, ontwerper, een zorgzame ouder willen worden”

”Maar wat ik het allerbelangrijkste vind, is dat ze opgroeien tot goede mensen die positief bijdragen aan de samenleving” deelt Davy

Voorlezen als basis voor groei
Onderwijs voor 4- en 5-jarigen is niet vanzelfsprekend in Cambodja. Kinderen starten normaal gesproken pas vanaf 6 jaar op de publieke basisschool. Voor kinderen uit achtergestelde gemeenschappen, zoals Andong, is dit een extra grote uitdaging, omdat ouders zelf vaak beperkte toegang hadden tot onderwijs.
SCCO, onze Cambodjaanse partnerorganisatie, biedt deze vorm van onderwijs, juist om kinderen op jonge leeftijd kennis te laten maken met de taal. Door vaak voor te lezen krijgen de kleuters voorsprong op hun verdere schoolcarrière. Het stimuleert hun taalontwikkeling, prikkelt hun fantasie en helpt hen bij het begrijpen en verwoorden van emoties. Daarnaast legt het de basis voor een leven lang leesplezier en persoonlijke groei. 

Help ons en Davy meebouwen aan een sterke toekomst. Met een donatie van €10 per maand steun jij 1 leerling in onze kleuterklas! Doneer hier en maak een verschil.