Met geduld en plezier: de visie van een Engels docente in Andong

Engelse les vormt een belangrijk onderdeel van de onderwijsprogramma’s die DARA Europe ondersteunt. Het is een waardevolle aanvulling op het reguliere basisonderwijs van Cambodja, waar Engels vaak maar beperkt aan bod komt. Veel ouders die het zich kunnen veroorloven, kiezen daarom voor privé scholen om hun kinderen extra leerkansen te bieden. Steeds vaker zien mensen Engels als een sleutel tot een betere opleiding en een hoopvolle toekomst.

DARA Europe zet zich in om diezelfde kansen bereikbaar te maken voor álle kinderen — ongeacht hun achtergrond. Daarom steunen we SCCO, onze lokale partnerorganisatie, in het aanbieden van Engelse lessen in Andong.
We spraken met Kuntheak, een betrokken en enthousiaste Engels docente bij SCCO, over haar dagelijkse lessen, de uitdagingen en de voldoening van haar werk.

Een klas vol energie, interactie en structuur
“Een typische lesdag begint altijd met een warme begroeting”, vertelt Kuntheak. “Ik start met een korte herhaling van wat we eerder geleerd hebben. Daarna introduceer ik het nieuwe onderwerp op een speelse en makkelijke manier, bijvoorbeeld met plaatjes, liedjes of spelletjes. Zo blijft de les leuk én leerzaam.”

Tijdens de les is er veel ruimte voor interactie. Kuntheak stelt vragen, laat de kinderen samenwerken in groepen en zorgt ervoor dat iedereen actief betrokken blijft. “Aan het einde van de les herhalen we wat we hebben geleerd en soms geef ik een kleine huiswerkopdracht mee.” “Het belangrijkste is dat de klas aanvoelt als een veilige, vriendelijke plek om te leren.” deelt Kuntheak.

Leren en bouwen aan zelfvertrouwen
Wat haar het meest raakt, is de groei die ze bij haar leerlingen ziet. ‘’Niet alleen in hun taalvaardigheid, maar ook in hun gedrag en zelfvertrouwen. Wanneer ik zie hoe ze vooruit gaan, herinner ik mezelf waarom ik dit werk doe. Het is echt dankbaar werk.”, vertelt Kuntheak.

‘’Wanneer ik zie hoe ze vooruit gaan, herinner ik mezelf waarom ik dit werk doe. Het is echt dankbaar werk.”

Toch zijn er ook uitdagingen. Veel kinderen in Andong komen uit gezinnen met financiële zorgen. Soms is er thuis weinig ruimte of aandacht voor huiswerk of taalontwikkeling. “Dat maakt het lastig om de kinderen bij de les te houden,” legt ze uit. “Maar juist daarom probeer ik een omgeving te creëren in de klas die motiverend is. Waar kinderen zich gezien voelen, en waar fouten maken mag.”

Voor leerlingen die moeite hebben met het leren van Engels, werkt Kuntheak met geduld en enthousiasme. “Ik gebruik simpele stappen en vier elke kleine overwinning. Ik herinner hen eraan dat fouten maken erbij hoort. Mijn doel is het versterken van hun motivatie en zelfvertrouwen.”

Soms levert dat ook grappige momenten op. “Een keer vroeg ik naar de datum, en een leerling zei vol overtuiging ‘fifty’ in plaats van ‘fifteen’. We moesten er allemaal om lachen. Het werd een leuk leermoment!”

Van Engelse taalles naar toekomstkansen

Als ze haar leerlingen één boodschap mocht meegeven, dan zou het deze zijn: “Never give up, even when it feels hard. Learning a language takes time and practice, but every mistake is just a step toward getting better. Keep trying, stay curious, and have fun with it!”

“Never give up, even when it feels hard. Learning a language takes time and practice, but every mistake is just a step toward getting better. Keep trying, stay curious, and have fun with it!”

De Engelse lessen bij SCCO zijn meer dan alleen taallessen. Ze vormen een brug naar een betere toekomst, en bieden een plek waar kinderen leren geloven in zichzelf. Dankzij bevlogen docenten als Kuntheak worden lessen gevuld met enthousiasme, interactie en zelfvertrouwen. En dát is precies wat nodig is om jonge kinderen te laten groeien.

Samen maken we onderwijs toegankelijk en bouwen we aan toekomstkansen.
Help ons en Kuntheak meebouwen. Doneer hier en maak een verschil.